OptimaalGewicht - 06-51720598

Ben jij ook zo moe?

Herken je dit? ’s Zomers ben je actief, dan heb je na het avondeten nog zin om iets leuks te doen buiten de deur. Nu is het vroeg donker en koud en als je eenmaal zit, heb je geen zin meer om nog weg te gaan. Je zit meer en misschien snoep je ook wat meer. En slaap je wel goed? Kortom: ben jij ook zo moe?

Het hormoon melatonine zorgt ervoor dat we in slaap vallen. Melatonine heeft te maken met insuline. Als je melatonine ’s nachts hoog is, is insuline overdag laag. Maar als je slecht slaapt (en melatonine dus laag was) is insuline overdag hoger. Kort gezegd raakt je stofwisseling in de war en wordt je zwaarder. Een goed dag- en nachtritme is heel belangrijk voor je gezondheid en je gewicht. Nog meer hormonen die uit balans raken door slecht slapen zijn leptine (verzadigingshormoon) en ghreline (bevordert eetlust). Leptine daalt door slechts slapen en jawel: ghreline stijgt.

Een paar tips: zorg dat je overdag buiten komt! Fiets naar je werk, ga lunchwandelen, doe boodschappen lopend of op de fiets of kies een buitensport. Daglicht zorgt er namelijk voor dat we voldoende melatonine aanmaken!

Te lang doorgaan met tv kijken of nog werken achter je computer verstoort het slaapritme doordat je in het licht kijkt. Stop dus op tijd.

Probeer stress te reduceren. Doe wat ontspanningsoefeningen voor het slapen.

Vermijd cafeïne! (zit dus ook in cola) Alcohol is ook niet zo’n goed idee. Je valt wel sneller in slaap maar wordt ook sneller wakker of je slaapt lichter.

Ventileer je slaapkamer en zet de verwarming hier uit.

Met deze tips slaap je hopelijk wat beter! Maar wil jij meer energie door een beter eetpatroon? Maak snel een afspraak voor een kennismakingsgeprek.