OptimaalGewicht - 06-51720598

Hoe kun je nee zeggen tegen verleidingen?

‘Dan moet je gewoon wat minder eten!’ Hoor jij die ook wel eens? Alsof het zo makkelijk is. Even de knop omzetten en dan val je vanzelf af.

Was het inderdaad maar zo makkelijk. Hoe vaak heb je jezelf niet voorgenomen om écht niet te snoepen! En toch heb je ineens die koekjes, die dropjes of een hele chocoladereep weggegeten. Daarna voel je je schuldig en ga je nog meer snoepen. Herkenbaar? En komt dat echt omdat je zwak bent?

Het antwoord hierop is nee. Want wat deze producten met elkaar gemeen hebben is…. suiker! Wanneer je suikers eet wordt dit vrijwel direct in je lichaam opgenomen. En al snel zorgt het voor een daling van je bloedsuikerspiegel, waardoor je honger krijgt. Snelle koolhydraten zorgen voor flinke schommelingen in je bloedsuikerspiegel!

We krijgen gedurende de dag nogal wat suikers binnen: brood, aardappelen, pasta, tussendoor ontbijtkoek, Evergreen, fruit. Je kunt er vast nog wel een paar noemen die een paar jaar geleden als gezonde tussendoortjes werden aangeprezen. En de light-producten (vet eruit, suiker erin) helpen ook niet echt mee.

Op zich zijn brood en fruit niet ongezond, maar als je dat de hele dag door eet, moet je lichaam constant deze suikerpieken opvangen. En dat resulteert in een schommelende bloedsuikerspiegel met eetbuien tot gevolg. Want als je trillerig wordt, neem je al snel een product met suiker. En dan begint alles overnieuw.

Maar wat is dan de oplossing? Die bloedsuikerspiegel stabiel houden! Hoe doe je dat?

Door regelmatig te eten: vijf tot zes kleine maaltijden per dag.
Vermijd (geraffineerde) suikers en beperk koolhydraten.
Eet eiwitrijke tussendoortjes; dit zorgt voor een goede verzadiging en de suiker wordt hierdoor langzamer in je bloed opgenomen. Dus minder pieken en dalen.
Eet producten met een lage glycemische index: groenten, fruit gecombineerd met een eiwitrijk product, volkoren granen.
Eet gezonde vetten, want die heb je echt nodig!

En vlieg je toch nog uit de bocht? De volgende dag meteen weer de draad oppakken! En als je daar hulp bij nodig hebt, bel of mail me dan voor een gratis kennismakingsgesprek.