OptimaalGewicht - 06-51720598

Vijf tips om verstopping tijdens het afvallen te voorkomen

Een veel voorkomend darmprobleem is obstipatie, ook wel verstopping genoemd. Wat kun je hier aan doen?

1. Eet voldoende vetten, ook tijdens het afvallen

Dit lijkt een vreemde tip als je wilt afvallen, maar we hebben vetten echt nodig om gezond te blijven. Sommige vitamines lossen bijvoorbeeld alleen op in vet. Wanneer je te weinig vet eet tijdens het afvallen heb je dus kans op een vitaminetekort. Vet zorgt ook voor een soepele ontlasting. Zorg er daarom voor dat je voldoende vet binnen krijgt via je voeding. Een dieet van maar drie shakes per dag bevat veel te weinig vet en de kans op verstopping is daardoor groot. De andere nadelen nog daargelaten. Gebruik daarom bij de bereiding van vlees of vis voldoende vet. Ook kun je een beetje olijfolie gebruiken, bijvoorbeeld met wat azijn, als dressing over je salade.

2. Drinken, drinken, drinken!

Voldoende vocht (dat is ca 1,5-2 liter per dag) zorgt voor een soepele ontlasting en goede stoelgang. Vergeet je te drinken? Er zijn appjes die je helpen, zet een reminder in je telefoon of zet een kan water op je bureau. Aan het einde van de dag zie je precies wat je hebt gedronken.

3. Meer bewegen

Ook beweging is noodzakelijk voor een goede darmwerking. Wanneer je te weinig beweegt blijft je ontlasting langer dan noodzakelijk in de dikke darm; dan droogt het uit en wordt harder. Het gevolg is een verstopping. Een goed hulpmiddel om meer te bewegen is een stappenteller of app.

4. Je darmen houden van vezels!

Vezels zorgen voor een zachte ontlasting omdat ze vocht aantrekken en ze stimuleren de darmwerking. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voedingsvezels die je binnen zou moeten krijgen ligt tussen de 30 en 40 gram. Vezels zitten voornamelijk in volkorenproducten, peulvruchten, groenten en fruit. Wanneer je een koolhydraatarm dieet volgt, dan eet je een groot deel van deze producten niet en is het dus extra belangrijk om op je vezelinname te letten. Zorg er daarom voor dat je maaltijdvervangende producten gebruikt die veel vezels bevatten, zoals het sesam-lijnzaadbrood van PowerSlim. Eet ook voldoende groenten; zowel bij de lunch als het avondeten.

Eventueel kun je psylliumvezels gebruiken (bij drogist of apotheek te krijgen). Of probiotica: deze bevatten nuttige melkzuurbacteriën. Die zouden kunnen helpen bij verstopping.

5. voorzichtig met medicatie

Heb je niet genoeg aan de tips: ga dan even langs de huisarts of apotheek. Laat je goed voorlichten! En ga vooral niet op eigen houtje medicatie gebruiken.