Barbecue tips

Het wordt een lekker zonnig weekend; grote kans dat je dit weekend ergens een barbecue ruikt! Of ga je zelf barbecueën dit weekend?

Dat gaat goed samen met het PowerSlim programma. Met deze tips kan ook jij genieten van een verantwoorde barbecue, waarbij gezelligheid en lekker eten voorop staan!

Tip 1: Begin niet met honger aan een barbecue

Het duurt vaak lang voordat je begint met eten; er staat dan al brood met smeersels en je krijgt steeds meer trek! Voor je het weet heb je al aardig wat brood met kruidenboter gegeten voordat je je vlees krijgt. Herken je dit? Neem dan vooraf rauwkostsalade (of voor de PowerSlimmers alvast een PS tussendoortje!)

Tip 2: Kies voor mager

Kies bij de barbecue voor magere vleessoorten zoals biefstuk, varkenshaas, kipfilet en kalkoenfilet. Vermijd speklappen, hamburgers, worstjes en kippenpootjes. Ga niet altijd voor vlees maar geniet ook van vis op de barbecue. Kies uit garnalen, tonijn of kabeljauw.

Tip 3: Hoeveel schep je op je bord?

Neem 2 halve stukjes vlees en vis en vul de rest van je bord met gegrilde groentes of salades. Zo doe je toch mee en heb je voldoende variatie, zonder jezelf te overeten (voor de PowerSlimmers; of uit ketose te raken. Neem vooral de PS dressing* mee!)

Tip 4: Gebruik een marinade

Met een marinade kun je je vlees en vis zo lekker maken dat je eigenlijk niet eens meer saus nodig hebt. Met olie, azijn, citroensap en kruiden maak je de lekkerste marinades. Vlees wordt malser en vis wordt hierdoor steviger.

Tip 5: Slanke sausjes

Pas op met de kant-en-klare sauzen, want deze zitten vol suiker, zout en vet! De rode sauzen bevatten minder vet, maar wel weer meer suikers. Volvette mayonaise is een betere keuze dan ketchup of curry. Nog beter is om zelf sauzen en dips te maken op basis van magere kwark of Griekse yoghurt 0% vet. Zo kun je zelf gemakkelijk tzatziki maken met magere kwark, knoflook, komkommer en wat peper en zout. Of maak de heerlijke limoen-yoghurt saus van de recepten in dit document. Natuurlijk kun je ook kiezen voor de lekkere PowerSlim honing-mosterd dressing*.

Tip 6: Maak zelf je salade

Kant-en-klare salades bevatten veel koolhydraten en vetten. Maak daarom je salades zelf. Ben je uitgenodigd voor een barbecue? Neem dan je eigen salade of groentes om te grillen mee. Maak wat meer zodat anderen kunnen proeven hoe lekker je koolhydraatarm kunt eten!

Tip 7: Drink water tijdens het eten

Barbecueën duurt langer dan wanneer je gewoon aan tafel eet. En omdat het warm is, wordt er meer alcohol gedronken. Als je alcohol écht niet kunt laten staan, beperk je dan tot maximaal één glas droge witte wijn en stap daarna over op water. Om het water meer smaak te geven kun je er blaadjes munt, schijfje citroen en/of dunne reepjes komkommer bij doen.

Wil je de PowerSlim brochure met tips en recepten? Mail me dan even, dan stuur ik ‘m naar je op.

Fijn weekend!