Corona – wat kun je zelf doen?

We zijn al weken in de ban van het coronavirus. We merken het steeds meer in onze dagelijkse dingen; boodschappen doen, afstand houden, niet meer op bezoek. We hebben er allemaal mee te maken.

Ik ben geen expert op dit gebied en je kunt ook niet helemaal voorkomen dat je het virus krijgt. Maar het is niet voor iedereen even gevaarlijk. Inmiddels is gebleken dat het meer mannen treft dan vrouwen, meer ouderen dan jongeren en meer mensen met overgewicht liggen uiteindelijk met het virus op het IC.

Je kunt wel een paar dingen zelf doen, bijvoorbeeld zorgen voor een goede weerstand!

Wat kun je nou zelf doen?

Het beste kun je zo veel mogelijk groente en fruit eten. En eet zo gevarieerd mogelijk. In Fase 1 van het PowerSlim programma is fruit niet toegestaan, maar dit wordt wel opgevangen door de dubbele portie groente die je moet eten (’s middags en ’s avonds).

Op basis van studies is er een aantal supplementen die je kunt inzetten ter ondersteuning van je immuunsysteem:

Multivitaminen/-mineralensupplement

Neem er wel een van hoge kwaliteit (laat je even adviseren!)

Zink zuigtabletten

Zink kan de ernst van virale infecties in de keel tegengaan. Het gaat hierbij dan om zink zuigtabletten. Supplementen die je door moet slikken zijn niet altijd effectief. Houd de dosering op de verpakking aan. Het heeft namelijk geen zin om boven deze dosis te gaan zitten.

Vitamine D

Vitamine D maken we aan uit zonlicht. In de maanden september tot en met maart schijnt de zon minder vaak en frequent. En dat is ook de periode dat we vaak binnen blijven. Hierdoor maken we weinig vitamine D aan. Deze vitamine kan bijdragen om infecties in de bovenste luchtwegen tegen te gaan. In de zomer verspreiden virussen zich minder makkelijk; UV-stralen in zonlicht kunnen dodelijk zijn voor virussen!
We mogen nog lekker naar buiten voor een wandeling, niet alleen goed voor de beweging maar ook voor je vitamine D gehalte.

Vitamine C

Vitamine C kan de duur van een verkoudheid verkorten. Om het immuunsysteem verder te versterken ten tijde van virale infecties kan vitamine C ondersteuning bieden. Je vindt deze voornamelijk in groente en fruit. Fruit is tijdens fase 1 van het PowerSlim programma nog niet toegestaan. Om toch vitamine C binnen te krijgen, kun je naast het eten van groente ook een vitamine C supplement innemen. Laat bruistabletten achterwege in verband met de suikers die hieraan zijn toegevoegd.

Berberine

Berberine kun je innemen bij virale en bacteriële infecties. Berberine is een geelwortel, net als bijvoorbeeld kurkuma. Preklinische studies hebben aangetoond dat berberine een antivirale activiteit heeft en effectief is tegen het binnendringen van veel virussen. Berberine kan ter preventie van een virusinfectie of bij een bestaande virusinfectie worden gebruikt. Berberine heeft een antimicrobiële activiteit (met name in het maagdarmkanaal) tegen ziekteverwekkende bacteriën, virussen, schimmels en parasieten, terwijl het veilig is voor lichaamscellen en gunstige darmbacteriën.

Spirulina

Spirulina is een van ’s werelds rijkste superfoods. Het kan ingezet worden ter ondersteuning van de weerstand bij infecties.

Probioticum

Ons microbioom (alle micro-organismen die in ons lichaam leven) is een belangrijk onderdeel van ons immuunsysteem. Veel van deze micro-organismen bevinden zich in onze darmen. Het kan daarom bij darmklachten van belang zijn om een probioticum in te zetten, om zo de gezondheid van je darmen te versterken. Naast bovengenoemde adviezen zijn gezonde voeding, voldoende nachtrust én stressreductie van essentieel belang.

Hoe meer supplementen hoe beter?

Nee! Op internet regelmatig artikelen met extreme hoeveelheden supplementen die je tot je moet nemen in de strijd tegen het coronavirus. Meer supplementen wil niet altijd zeggen beter. Een goede basissuppletie en enkele aanvullingen zoals extra vitamine C, vitamine D3 en zink kan het immuunsysteem al versterken. En vraag altijd advies aan een deskundige, bijvoorbeeld je huisarts als je medicatie gebruikt!

Doe ongezonde voeding in de ban

Geraffineerde voedingsmiddelen kunnen het immuunsysteem verzwakken, waardoor we juist kwetsbaar worden voor infecties. Pieken in onze bloedsuikerspiegel, door het eten van suikers, kunnen het immuunsysteem verzwakken. Kies voor voldoende groenten (rijk aan vitamine C) én voor veel vis (met name vette vis). Dieren uit de zee bevatten zink én omega 3 vetzuren.

Praktische tips

We kennen ze inmiddels wel: was je handen goed en regelmatig met zeep om verspreiding tegen te gaan. Raak je mond, neus en ogen zo min mogelijk aan. Schudt geen handen en probeer minimaal 1,5 meter afstand te houden van anderen. Slaap voldoende om je immuunsysteem op peil te houden.

Er komt een einde aan deze periode; blijf gezond en zorg goed voor jezelf en voor anderen!