Deze keer lukt het wel!

Wil jij ook graag slanker en gezonder zijn, maar lukt het je niet? Vind je het lastig om de juiste motivatie te vinden? En als je gemotiveerd begint, vind je het dan lastig om deze gewoontes vast te houden? Je bent niet de enige! En je kunt je gedrag wel degelijk veranderen.

Identiteitsverandering

Het helpt niet om steeds tegen jezelf te zeggen dat je te dik bent en dat het jou toch nooit lukt. Focus alvast op je nieuwe identiteit. Je huidige gedrag weerspiegelt je huidige identiteit, van de persoon die je gelooft te zijn. Dit kan bewust of onbewust verlopen. Geloof dus nieuwe dingen over jezelf!
Je kun natuurlijk wensen ‘ik wil afvallen’ of ‘ik wil meer gaan bewegen’, maar je kunt het ook SMART maken. (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden). Bijvoorbeeld ‘Ik wil voor de zomer 5 kilo afgevallen zijn.’

Maar dit doel gaat over een uitkomst en niet over je identiteit! Identiteitsverandering gaat over het veranderen van wat je gelooft over jezelf. In dit geval je zelfbeeld. De meeste overtuigingen waaraan je vasthoudt zijn hiermee geassocieerd. Resultaten gaan over de uitkomsten die je krijgt. Processen gaan over wat je doet. Identiteit gaat over wat je gelooft wie je bent. Als het aankomt op het ontwikkelen van blijvende gewoontes dan is het belangrijk een identiteit aan te nemen die hierbij goed aansluit, dit vergroot de kans van slagen aanzienlijk.

Is er een recept voor succes?

Dus samengevat: focus niet op wat je wilt bereiken, maar op wie je wilt worden. Misschien heb jij wel de identiteit van eeuwige diëter aangenomen. En denk je ‘ik kan niet’ en ‘ik mag niet’ en ‘mij lukt het weer niet’ en ‘ik ben nou eenmaal (vul maar in…)’. Snap je? Je luistert naar een stemmetje in je hoofd, maar waarom geloof je dat stemmetje?

Kijk bijvoorbeeld eens naar het verschil tussen: ‘Ik probeer te stoppen met roken’ of ‘Ik rook niet’. Voel je het verschil? Denk dan ook eens bewust na over de woorden die jij over jezelf of tegen jezelf zegt. Dus niet: ‘Ik wil afvallen’, maar ‘Ik zorg goed voor mezelf’.
Ga oefenen met kleine stapjes. Begin vanavond eens met het avondeten. Kies iets gezonds, eet een normale portie en ga eens voelen hoe je je daarna voelt. Voelt het goed? Probeer dan morgen bij het ontbijt hetzelfde te doen enzovoorts.
Gaandeweg zal het op deze manier steeds makkelijker worden.

In de eerste plaats omdat je je identiteit hebt veranderd van eeuwige lijner naar iemand die gezonde eetgewoontes heeft. In de tweede plaats omdat je in jezelf gaat geloven omdat de kleine succesjes het bewijs aan jezelf zijn. En ten derde omdat je door steeds vaker voor gezond te kiezen andere voorkeuren ontwikkelt. Een goed gevoed lijf heeft veel minder behoefte aan eetbuien.

Wil je nu eens voor een en voor altijd van die vervelende kilo’s af?

Dan wordt jouw nieuwe identiteit: Ik ben iemand die met gemak verantwoorde voedselkeuzes maakt en die goed voor zichzelf zorgt!
Kleine stapjes voor succes: kies vanavond een verantwoorde avondmaaltijd met 200 gram groente en een stukje vlees of vis. Voelt dit goed? Neem morgen ook een ruime portie groente bij de lunch en voeg stap voor stap een extra gezonde gewoonte toe, zoals voldoende water drinken.

PS coach KarinEn wil je graag hulp bij het afvallen en het aanleren van een gezond eetpatroon? Ik help je er graag mee! Mail me voor een gratis kennismaking.