Een mooie huid komt van binnenuit

Mooie huid van binnenuit

Een stralende en gezonde huid, wie wil dat nou niet? We denken al snel aan dure crèmes, serums en maskertjes. Nu is huidverzorging heel belangrijk, maar wist je dat voeding ook een belangrijke invloed heeft op de conditie van je huid? Een mooie huid komt van binnenuit.
Een goede huidverzorging en daarnaast ongezond eten, kun je vergelijken met naar de sportschool gaan om jezelf daarna op fastfood trakteren. Voeding vormt de bouwsteen van iedere cel en dus ook van je huidcellen. Je huid is namelijk de spiegel van je gezondheid.

Het was lang onduidelijk of er een relatie is tussen bepaalde voedingsmiddelen en de huid. Uit wetenschappelijk onderzoek is inmiddels veel overtuigend bewijs gekomen dat er wel degelijk een relatie is tussen deze twee factoren. Zo blijkt dat diëten met een hoge inname van koolhydraten acne kan verergeren en dat voldoende inname van omega-3-vetzuren, antioxidanten, zink en vezels juist een positief effect heeft op het verminderen van acne. Ook symptomen zoals roodheid, een droge huid, broze nagels en droog haar kunnen signalen zijn die wijzen op een ongezond voedingspatroon of een tekort aan antioxidanten, vitamines en mineralen.

Even over de huid

De huid bestaat uit twee soorten vezels: collageen en elastine. Als je ouder wordt gaan deze vezels uit elkaar vallen, hierdoor neemt de weerstand en elasticiteit van je huid af en begint de huid te verslappen. Je voedingspatroon heeft invloed op de snelheid waarmee dit proces plaats vindt.
Een gezonde huid is in vele gevallen afhankelijk van een gezonde spijsvertering en gezonde darmen. Je darmen en huid zijn namelijk sterk met elkaar verbonden. Als je last hebt van darmproblemen of als de lever en/of nieren afvalproducten niet goed kunnen verwerken, kunnen er opgehoopte gifstoffen in de bloedbaan terecht komen. Dit kan leiden tot lichamelijke klachten, zoals huidaandoeningen.

De darmflora is bepalend voor de conditie van je huid, zowel in positieve als negatieve zin. Onderzoek toont aan dat een gezonde darmflora de huidbarrière kan verbeteren, wat ervoor zorgt dat de huid beter vocht vast kan houden. Dit zorgt op zijn beurt voor een gezonde gehydrateerde huid. Ook op het gebied van huidveroudering lijkt een gezonde darmflora een belangrijke rol te spelen. Andersom werkt dit ook. Een gezonde darmflora kun je bereiken (én behouden) door gevarieerd te eten, veel groentes te eten en weinig suikers én… stress te reduceren.

Je huid heeft er dus zeker baat bij om je voedingspatroon op een gezonde manier aan te passen. Er is een aantal producten die je zoveel mogelijk moet vermijden. Maar er zijn ook een zogenaamde ‘superfoods’ die je huid van binnenuit voeden en zo manier bijdragen aan een gezondere huid.

Wat moet ik eten voor een mooie huid?

Vitamine C

Als allereerst: groente en fruit (vanaf fase 2). Bijvoorbeeld (rode) paprika’s, koolsoorten, citrusvruchten, bessen en kiwi’s. Al deze producten zijn  bronnen van vitamine C. Vitamine C speelt een belangrijke rol in de aanmaak van collageen. Hoe meer collageen hoe elastischer de huid.

Antioxidanten

Antioxidanten zijn onmisbaar voor een stevige en elastische huid. Hierbij kun je denken aan wortelen, avocado’s en tomatensoep. Krachtige antioxidanten zijn namelijk vitamine A (wortel, boerenkool, spinazie en andijvie), vitamine E (avocado’s, noten en zaden) en carotenoïden. Lycopeen, de rode stof uit bijvoorbeeld tomaten en rozenbottel, is een belangrijke carotenoïde die de huid kan helpen beschermen tegen huidveroudering.

Vitamine B-complex

Deze vind je in volkoren graanproducten, (gefermenteerde) zuivelproducten, noten en eieren. Ook deze vitamines spelen weer een belangrijke rol bij het gezond houden van de huid.

Silicium

Havermout bevat silicium, dit is een belangrijke bouwsteen voor de huid wat ervoor zorgt dat de huid elastisch en stevig blijft. Silicium wordt ook wel de huid- en haarvitamine genoemd omdat het positief effect heeft op de huid, haren en nagels.

Omega 3-vetzuren

Bronnen van gezonde vetten zijn vette vis, extra vierge olijfolie, avocado’s en noten. Vette vissoorten bevatten meervoudig onverzadigde visvetzuren, ookwel bekend als de omega 3-vetzuren. Deze omega-3-vetzuren voeden je huid en zorgen dat de huid elastisch blijft. Zo voorkom je niet alleen een droge huid maar ook rimpels.

Water
 drinken!

Dit zorgt voor een goede hydratatie en afvoer van afvalstoffen. Wat weer bijdraagt aan een gezondere uitstraling. Verder is groene thee een aanrader: zo krijg je water binnen én een portie antioxidanten.

Welke voedingsmiddelen kun je beter vermijden?

Het eerste en tevens belangrijkste product dat vermeden moet worden is suiker,en alle producten waarin veel suiker is verwerkt. Suiker werkt als een soort lijm wat ervoor zorgt dat eiwitvezels (zoals collageen en elastine) aan elkaar plakken, verharden en daardoor beschadigen. Dit zorgt voor o.a. een stugge huidstructuur en verlies aan elasticiteit.
Ook sterk bewerkte voeding heeft zowel een negatief effect op de huid (eigenlijk op de algehele gezondheid). Denk hierbij aan producten met toegevoegde suikers of transvetten zoals koek, snoep, chips, kant-en-klaar maaltijden etc.

PS coach KarinKunnen jouw huid en je gezondheid wel een boost gebruiken? De maaltijden van PS. food & lifestyle bevatten waardevolle aminozuren, dit zijn de bouwstenen voor al onze lichaamsweefsels, dus ook voor je huid. Maak een afspraak voor een gratis kennismaking om te zien of het PS. food & lifestyle programma iets voor je is. Ik ben Karin van Hofwegen, PS coach Gouda en ik help je graag!