OptimaalGewicht - 06-51720598

En hoe eet je dan koolhydraatarm?

In het vorige blog las je over de nadelen van (te veel) bewerkte koolhydraten. En je weet inmiddels dat het erg belangrijk voor je gezondheid is om naar een stabiele bloedsuikerspiegel te streven. Wat kun je doen?

Hoe weet ik hoeveel koolhydraten ik moet eten?

Hoeveel koolhydraten je het beste kunt eten hangt van een dingen zaken af:

Wat is je doel? Wil je afvallen? Dan is een strengere koolhydraatbeperking noodzakelijk. Doe dit wel altijd onder begeleiding van een professional die weet hoeveel eiwitten je nodig hebt om geen spiermassa te verliezen, anders verstoor je je stofwisseling. En dat is niet handig als je wilt afvallen!

Verder is het belangrijk of je regelmatig sport. Als je veel sport kun je namelijk meer koolhydraten gebruiken dan iemand die inactief is.

Maar wil je vooral je gezondheid verbeteren en daarom minder koolhydraten wilt eten, neem dan de volgende tips in acht.

Dagelijkse tips voor een verantwoord voedingspatroon

Neem als ontbijt een koolhydraatarme maaltijd zoals eieren of (half)volle kwark;

Kies bij de lunch regelmatig voor een salade met bijvoorbeeld mager vlees of vette vis. Je kunt af en toe best voor 1-2 sneetjes volkoren- of koolhydraatarm brood met eiwitrijk beleg eten (zoals magere vleeswaren, kaas, cottage cheese of een eitje);

Eet altijd minimaal 200 gram rauwkost of groente bij je lunch én avondeten;

Beperk het eten van pasta, aardappelen en rijst tot drie keer per week. In plaats daarvan kun je vlees, vis, ei of een vleesvervanger nemen met veel groenten.

Algemene tips voor een verantwoord voedingspatroon

Eet dagelijks minimaal 400 gram groente en twee stuks fruit. Groente en fruit leveren noodzakelijke vitamines, vezels en mineralen en relatief weinig calorieën. Bovendien geven ze een verzadigd gevoel;

Kies voor volkorenproducten, deze bevatten vezels waardoor je sneller verzadigd bent en je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt. Haver is de beste optie;

Eet één keer per week (vette) vis, zo krijg je waardevolle omega 3 vetzuren binnen;

Combineer koolhydraten met eiwitten, vezels en vetten. Dit zorgt voor een minder snelle stijging van je bloedsuikerspiegel, waardoor je langer verzadigd blijft. Combineer bijvoorbeeld fruit met kwark.

Eet zo veel mogelijk pure producten en zo weinig mogelijk bewerkte producten.

Kom je er zelf niet helemaal uit maar wil je wel graag koolhydraatarm eten? Of wil je graag nog wat kilo’s kwijt met het PowerSlim programma? Maak snel een afspraak. Ik help je graag om een koolhydraatarme levensstijl te leren die bij jou past en hoe je dit kunt volhouden.