Hoe versla je lekkere trek: 5 tips

De lente komt eraan en je wil op je gewicht letten of je bent zelfs al afgevallen. Maar soms krijg je ineens zo’n trek in iets lekkers. Hoe kun je dit nou voorkomen?

Sla nooit een maaltijd over

Het is niet handig om maaltijden over te slaan; je valt namelijk niet sneller af als je te weinig eet! Alleen maar calorieën tellen werkt niet. Zorg ervoor dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Wanneer je langere tijd te weinig eet, ga je het op een ander moment weer inhalen.

Houd je bloedsuikerspiegel stabiel

Wat ook trek en honger veroorzaakt zijn schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Het is dus handig om deze zo constant mogelijk te houden. Sla vooral geen maaltijden over en kies voor gezonde tussendoortjes. Kijk eens kritisch naar jouw favoriete tussendoortjes: staan ontbijtkoek, eierkoek of granenrepen dagelijks op je menu? Je krijgt dan erg veel suiker binnen. In ontbijtkoek zitten bijvoorbeeld wel 10 suikerklontjes. Reken maar dat dit invloed heeft op heeft op je bloedsuikerspiegel. Deze stijgt heel snel door suiker, maar daalt ook weer snel. En dan heb je dus opnieuw trek.

Wat zou je wel als tussendoortje kunnen nemen?

een paar blokjes kaas met mosterd of PowerSlim dressing of 10 olijven
 of haring met uitjes
 of augurkjes met ham
 of groene paprika, bleekselderij, radijs of wortel met dip van hummus of een 
bakje kwark (150 gram), eventueel met wat rood fruit
 of een handje ongezouten noten (25 gram) of 
plakjes komkommer met roomkaas of filet americain
 of een bakje cottage cheese met een flinke snuf kaneel

Zit er iets anders achter die lekkere trek?

Eet jij bijvoorbeeld altijd chocola als je zit te lezen of leren? Of heb je heel veel behoefte aan snacken als je moe uit je werk komt? Of wil je juist snoepen als je boos of verdrietig bent? Noteer dit eens een weekje en kijk of je een patroon kunt ontdekken. Je krijgt dan inzicht in jouw gewoontes en dan kun je deze gaan doorbreken.

Wat vertel je jezelf als je wil snacken?

Je gedachten zijn uiteraard ook belangrijk bij het snacken. Zeg je bijvoorbeeld tegen jezelf dat je het verdiend hebt? Dit helpt je natuurlijk niet bij het halen van je doel. Door het te herkennen kun je het ook weer doorbreken: als je bijvoorbeeld wilt gaan snoepen als je moe bent, kun je ook eens kijken of je rust kunt nemen of even tijd voor jezelf kunt nemen. En eet je uit boosheid? Kun je iets anders doen om af te reageren? Iemand bellen of je frustratie op papier zetten en doorscheuren? Of werkt een rondje lopen voor jou het best?

Ga alsjeblieft niet op een crashdieet!

Je hebt een bepaalde basisbehoefte aan calorieën. Bij een crashdieet zit je hier ver onder. Ja, je valt lekker snel af. Nee, het is niet blijvend want je breekt ook spiermassa af. En te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen is ook niet echt heel goed voor je lijf. Een uitgebalanceerd eetpatroon is heel belangrijk; zorg voor voldoende eiwitten en vezels. En wil je hier graag hulp bij?

Maak dan een afspraak voor een (vrijblijvend) kennismakingsgesprek. Er is in deze tijd toch weinig afleiding met etentjes en terrasjes, dat maakt het halen van je doel een stuk makkelijker.