Hoe vind je je ritme in deze tijd?

Ook ik ben uit mijn doen door de covid-crisis. Voorheen sportte ik twee keer per week; ik heb nog een tijdje online gesport, maar ook dat wordt minder. Ik eet vaker chocola (want ja, die paaseitjes zijn in huis…). Gelukkig heb ik nog wel een ritme in mijn dag, maar door dat hangerige gevoel en het eten van suiker word ik er niet helderder op! Tijd voor verandering dus! Vaker per dag een kleine voedzame maaltijd, elke dag wandelen en het sporten weer oppakken (ik voel me meteen beter na een uurtje bodypower of pilates).

Herken je dit? Na de eerste shock moeten we nu een nieuwe balans zien te vinden. We weten nu eenmaal niet hoe lang deze situatie nog gaat duren. Vind je het lastig om je ritme te vinden en ben je ook ongezonder aan het eten? Ik heb een aantal tips voor je:

Maak een planning voor de dag

Zet de wekker elke dag op dezelfde tijd en start met een gezond ontbijt, dat geeft meteen al een goed gevoel.

Maak je op en kleed je leuk aan (zoals je ook deed toen je nog buitenshuis werkte), ook dat voelt anders dan in je joggingbroek achter de computer.

Heb je kinderen die nu dus thuis zijn: dan is regelmaat helemaal belangrijk. Vaste rituelen op vaste tijden geven veel houvast! Dus huiswerk maken, dan korte pauze en even in de tuin, verder met huiswerk, lunchen aan tafel, ’s middags knutselen en misschien nog een filmpje kijken. Maak tussendoor even een wandeling.

En op tijd naar bed! Zowel de kinderen als jij. Want een vast ritme is prettig (en het is geen vakantie).

Hoe zorg je dat je gezond blijft eten?

Het beste is om zo min mogelijk naar de supermarkt te gaan. Maak een uitgebreide en gezonde lijst. Zorg voor verse en diepvries groenten, vers fruit, volkoren brood (genoeg voor in de vriezer) etc. En bedenk voor de hele week wat je wil gaan eten. Ik post regelmatig gezonde koolhydraatarme recepten op mijn Facebookpagina. Zorg dat je voor tussendoor ook altijd snackgroentes in huis hebt.

Drink voldoende

Voldoende blijven drinken is belangrijk, en dan heb ik het natuurlijk over water. Ik drink regelmatig een glas water, wat nu weer wat makkelijker wordt omdat de temperatuur stijgt.

Blijf bewegen

Tuinieren, wandelen, dansen, fietsen. Je kan veel thuis doen (online sportlessen) of de deur uit (als je afstand bewaart).

Gezonder/slanker uit deze periode komen

Ben je aangekomen tijdens de afgelopen weken, omdat je uit je ritme was en wil je de zomer fitter tegemoet gaan? Ga alsjeblieft niet op een crashdieet! Dat is slecht voor je weerstand.

En weet je waarom het een goede tijd is om nu te beginnen?
– Je gaat minder vaak naar de supermarkt en komt minder in de verleiding om ongezonde dingen te kopen
– Omdat je niet op je werk bent, komen er ook geen traktaties voorbij van jarige collega’s
– Je hebt meer tijd om gezond te koken (kijk bijvoorbeeld al je kookboeken nog eens door, of zoek leuke recepten op internet! Maak iets lekkers klaar met de kinderen)

Wil je echt meters maken? Het PowerSlim programma is een gestructureerd programma van 6 maaltijden per dag. Als je nu begint, ben je voor de zomer al een heel stuk fitter, gezonder en slanker! Ik help je er graag bij! Maak snel een afspraak voor een gratis kennismaking. Ik werk nu ook met online consulten en ik kan de producten bij je bezorgen als je dat wilt.

Zorg goed voor jezelf!