Hoe voorkom je aankomen in de herfst en winter?

Kom jij ook altijd aan na de zomer? Waarschijnlijk eet je anders; misschien eet je vaker stamppotten met rookworst of pasta’s met roomsaus en spek. In de zomer eet je meer lichte salades en je beweegt ook meer. De dagen zijn lang en je hebt meer energie. Herken je dit? Of juist niet? Eet je hetzelfde wat je altijd eet en kom je toch langzaam aan in het najaar? Dan zou het kunnen zijn dat het met (tekort aan) vitamine D te maken heeft!

Vitamine D

In de zomer ben je veel buiten en is de zon op zijn sterkst. Je maakt dan vitamine D aan via je huid. In de herfst ben je meer binnen en staat de zon veel lager. Via je huid maak je nauwelijks nog vitamine D aan. Je moet dit dan uit je voeding halen. Je lichaam kan vitamine D aanmaken: de voorlopers zitten namelijk in vette vis, eidooiers en boter. Calcium en vitamine D zorgen voor een hogere spiermassa en minder vetmassa. Een hogere spiermassa is goed nieuws: spiermassa zorgt voor de verbranding van vetmassa.

Dus: blijf gezond eten en eet 1x per week vette vis, neem een vitamine D supplement (dit is essentieel voor vrouwen boven de 50, mensen met een donkere huid en mensen die nauwelijks buiten komen!). Vitamine D is vetoplosbaar, dus schrap niet alle vet uit je menu!

Drink voldoende water. Dus 1-1,5 liter ook als het kouder wordt.

Blijf in beweging

Blijf bewegen; wandelen kan ook met een paraplu. Ga elke dag even een half uur naar buiten om te wandelen (in je lunchpauze bijvoorbeeld) En doe aan krachttraining, want dat is belangrijk voor het behoud van spiermassa. En met sterke spieren verbrand je ook nog eens meer energie!

Heb je toch nog wat hulp nodig bij het afvallen of het zoeken naar een gezond eetpatroon? Maak dan snel een afspraak. Kennismaken is vrijblijvend en gratis!