Ik heb het te druk om gezond te eten

Zeg je dit heel vaak tegen jezelf? Is het een excuus of ben je echt altijd druk? Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk! Want je bent het wel waard om goed voor jezelf te zorgen.

Plan je planning

Ken je dat? Je koelkast is leeg, je moet nog boodschappen doen en je hebt geen idee wat je nu weer moet gaan eten. Grote kans dat je met honger, gehaast door de supermarkt rent en van alles meeneemt wat niet zo gezond voor je is. Je kunt ook beginnen met een planning te maken. Ga op een rustig moment een boodschappenlijst maken voor de komende week. Hou in gedachten de winkelroute voor je en zet de boodschappen op die volgorde op je lijst. Zo vergeet je niets.

Beperkt je supermarkt bezoek tot 1 of 2 keer per week. Maar net zo handig: laat het thuis bezorgen!

Kook grotere porties

Kook lekker veel als je de tijd hebt; je kunt dan porties maken en invriezen voor een andere keer. Dit kun je makkelijk doen met allerlei soepen, maar ook sauzen voor bijvoorbeeld pasta kun je van tevoren bereiden en invriezen. De dag zelf hoef je alleen maar even pasta te koken en klaar ben je. En google eens op snelle recepten, je hoeft echt geen uren in de keuken te staan. Tenzij je dat echt leuk vindt natuurlijk!

Gebruik restjes

Zo kun je iets doen tegen voedselverspilling. Als je bijvoorbeeld bereide groenten over hebt, kun je deze bewaren en door een soep doen. Maar je kunt ze ook de volgende dag bij je lunch eten.
Het is niet alleen goed tegen de voedselverspilling maar kan je ook helpen bij een gezonde levensstijl. Gebruik je restjes! Heb je (bereide) groenten over? Gooi deze dan niet weg maar bewaar ze om als groenteportie bij je lunch te nemen, maak er een salade van of verwerk ze in een soepje.
Je kan zelfs nog een stapje verder in gaan en de term ‘zero waste’ toepassen. Hierbij worden de delen van groenten die gewoonlijk niet geconsumeerd worden, verwerkt. Denk maar aan de stengel van een broccoli. Hier kan je een heerlijke broccolisoep van maken. Vanaf nu dus geen excuses meer om geen groenten bij de lunch te eten!

Veel onderweg

Heb je een drukke baan waarbij je veel onderweg bent, zorg dan dat je altijd iets bij je hebt! Dat voorkomt dat je bij een tankstation een (slechte) snack koopt. Neem noten mee, of fruit, of een bakje kwark. Maar je kunt bijvoorbeeld ook denken aan de repen of koeken van PowerSlim. Deze zijn per stuk verpakt waardoor je ze makkelijk meeneemt. Ze zijn koolhydraatarm (en eiwitrijk), waardoor je weer even vooruit kunt.
Meer tips nodig? Lees ook mijn blog over tijdsbesparende tips bij het boodschappen doen.

En wil je meer weten of wil je hulp bij het afvallen? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in.