Last van een herfstdip?

Herfstdip en hormonen

Heb jij last van een herfstdip? Hoe je je voelt wordt in grote mate bepaald door je hormonen. Wist je dat je door gezonder te leven je hormonen kunt positief beïnvloeden?

Wat zijn gelukshormonen?

De vier belangrijkste zijn: Serotonine, Dopamine, Endorfine en Oxytocine

Serotonine

Serotonine is het meest bekende gelukshormoon. Het zorgt ervoor dat je je gelukkig en blij voelt maar ook dat je uitgerust wakker wordt.

Dopamine

Dopamine is een genotshormoon. Het geeft een bevredigend gevoel bij eten, seks, sporten en verliefd zijn. Maar dit gebeurt ook als je suiker eet, koffie drinkt of drugs gebruikt. Het speelt daardoor een belangrijke rol bij verslaving.

Endorfine

Endorfines worden aangemaakt in de hersenen. De werking is vergelijkbaar met die van morfine en dus pijnstillend. Endorfines zijn verantwoordelijk voor het gelukzalige gevoel dat hardlopers kunnen hebben na afloop, de zogenaamde ‘runners high’.

Oxytocine

Oxytocine is een hechtingshormoon. Het komt vrij bij moeders met pasgeboren baby’s, het geeft een gelukzalig gevoel wat de band tussen moeder en kind versterkt. Ook bij knuffelen en seks met je partner wordt oxytocine aangemaakt waardoor de onderlinge band versterkt wordt. Oxytocine wordt daarom ook wel het knuffelhormoon genoemd.

Stresshormonen

De gelukshormonen zijn actief als je geen stress ervaart. Wanneer je wel stress ervaart, ligt de prioriteit van je lijf niet op je gelukkig voelen. Het hormoon dat tijdens plotselinge stress wordt afgegeven aan je bloed is adrenaline. Adrenaline zorgt ervoor dat je lichaam wordt klaargemaakt voor de vlucht-of-vecht reactie. Als het gevaar geweken is dan komt er endorfine vrij, dat ervoor zorgt dat je je goed voelt en dat je lichaam weer kan werken aan reparatie en opbouw van je cellen.

Langdurige stress

Naast plotselinge stress ervaren velen ook langdurige stress, bijvoorbeeld door werk, door de kinderen of andere grote zorgen. Vooral vrouwen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben vaak last van langdurige stress. Omdat ze altijd alles voor iedereen goed willen doen. Herken je dit? Veeleisende baan, opgroeiende kinderen, gezond koken en eten, sporten, het huishouden, vriendschappen onderhouden en ook nog een leuke partner willen zijn…

Bij langdurige stress komt er een ander stresshormoon vrij in je bloed, namelijk cortisol. Net als adrenaline is het hormoon cortisol gericht op overleven, het in stand houden van je lichaam. Dat is immers de allerhoogste prioriteit. Door cortisol wordt je bloedsuikerspiegel verhoogd, je bent alerter en meer gefocust. Cortisol onderdrukt ook de werking van je immuunsysteem.
Eén van de vele nadelen van een constante hoge cortisolspiegel, is dat door de constante hoge bloedsuikerspiegel die het teweegbrengt afvallen een bijna onmogelijke opgave wordt. Wat op zijn beurt natuurlijk weer zorgt voor nog meer frustratie en dus stress.

Zorg goed voor jezelf

Zorg dat je voldoende slaapt, door een verstoorde nachtrust raken je hormonen in de war.
Let erop dat je ook voldoende ontspant, al doe je maar 5 minuutjes ademhalingsoefeningen;
Eet zo veel mogelijk verse producten, die bevatten de voedingsstoffen die jij nodig hebt om de juiste hormonen aan te kunnen maken;
Rook je? Probeer dan echt te stoppen. Hoewel we soms denken dat roken helpt tegen stress, is het omgekeerde waar. Rokers hebben een hogere cortisolspiegel dan niet-rokers;
Het gelukshormoon serotonine wordt voor 95% in je darm aangemaakt. Zorg dus goed voor je darmen door weinig suiker en veel groentes (vezels) te eten;
Zorg voor lichaamsbeweging, al is het maar wat vaker op de fiets naar de winkel gaan. Lichaamsbeweging zorgt voor aanmaak van het gelukshormoon endorfine (en buiten maak je ook nog vitamine D aan)
Knuffel zo vaak mogelijk. Of dat nu met je man, je kind of je hond is maakt niets uit. Het is bewezen dat 8 keer knuffelen per dag de oxytocinespiegel significant verhoogt, waardoor je je gelukkiger voelt.

Wil je graag gezonder gaan eten of wil je wat gewicht kwijt? Mail me voor een gratis kennismaking.