Tips bij suikerverslaving

Tips bij suikerverslaving

Mijn vorige blog ging over suikerverslaving. Nu krijg je van mij wat tips hoe je hiermee om kunt gaan.

Stap 1. Probeer te achterhalen wanneer je hunkerde naar zoet

Ga de komende tijd eens noteren wat er met je gebeurt/gebeurde om het moment dat je onweerstaanbare trek had in een snack. Is dit direct na het eten? Heb je stress gehad? Heb je slecht geslapen?
Als je merkt dat je vooral na een maaltijd trek krijgt, dan eet je waarschijnlijk te veel (snelle) koolhydraten. Als stress de boosdoener is, dan is er natuurlijk niet 1-2-3 een oplossing. Maar je kunt wel proberen zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen.

Stap 2. Minder (toegevoegde) suiker

Zoals bij elke verslaving is er op den duur meer nodig om het genotsgevoel te ervaren! Je zit dan in een vicieuze cirkel.
Stop bijvoorbeeld met het drinken van frisdranken; er zitten ca 13 suikerklontjes in een flesje, dan zit je al boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Je lijf vraagt steeds meer suiker en het gevolg is onweerstaanbare trek.
Let op: in veel light producten is vet vervangen door suiker. Dat is nou ook weer niet de bedoeling; je weet inmiddels dat je door te veel suiker niet afvalt. Waar zit dit nou in? (en dat verwacht je vaak niet) pastasauzen, woksauzen, maaltijdpakketten, soepen, vruchtenyoghurt, dressings en zelfs brood. Kies dus zoveel mogelijk verse, onbewerkte producten.

Stap 3. Voorkom stress

We ervaren allemaal wel eens stress: je werk, je gezin, een file, een deadline, noem maar op. Maar je lichaam kan ook gestrest raken door slecht slapen, ontstekingen, alcohol, suiker- en koolhydraatrijke voeding of een crashdieet (te weinig voedingsstoffen en calorieën). Heel kort gezegd maakt je lichaam cortisol aan en daar is brandstof voor nodig. Glucose dus. En omdat wij vaak niet weg hoeven te rennen van een stresssituatie, zit je met extra glucose. Dan maakt je lichaam insuline aan en dan daalt je bloedsuikerspiegel heel sterk en dat zorgt weer voor een snackaanval!

Hoe voorkom je stress?

Natuurlijk is stress niet altijd te voorkomen, toch kun je er wel iets aan doen om het te verminderen.  Een goede manier om stress uit je lichaam te krijgen is: beweging. Van bewegen raak je juist ontspannen en je maakt endorfines aan, de zogenaamde geluksstofjes. Ook ademhalingsoefeningen en meditatie kunnen helpen om stress te verminderen. Maak een top 3 van dingen waar jij ontspannen van wordt en probeer deze in je dagelijkse ritme in te passen.

Stap 4. Zorg voor voldoende nachtrust

Dit kan een lastige zijn (weet ik uit ervaring…) Je lichaam herstel zich als je slaapt. Een goede nachtrust is dus erg belangrijk. Voor dit herstel is natuurlijk ook energie nodig en dat haalt je lichaam uit je eigen vetvoorraad. Maar als je niet goed slaapt, gebeurt dit niet en dan wordt je futloos en krijg je weer behoefte aan energie: en wat geeft snel energie? Suiker!

Stap 5. Niet vullen maar voeden

Een inkopper, maar kies voor voedzame maaltijden vol gezonde, natuurlijke, onbewerkte producten zoals verschillende soorten groente, fruit, vis, noten, zuivel, olijfolie, roomboter etc. De vitamines en mineralen in deze producten zorgen dat je lichaam écht gevoed wordt in plaats van alleen gevuld. Doordat je lijf gevoed is zal het niet blijven schreeuwen om nog meer voedsel.
Pure, verse producten daarentegen leveren veel voedingsstoffen. Als je vers koken en eten een poosje volhoudt dan zul je merken dat je drang naar erg zoet, zout of juist vet eten geleidelijk verdwijnt.

Waaraan heb je echt behoefte?

Een sterke drang naar zoet kan wijzen op lichte uitdroging. Drink daarom altijd eerst iets als je de behoefte aan zoet voelt opkomen.
Het kan ook wijzen op een tekort aan chroom. Volkorenbrood, groenten, vlees en lever zijn goede bronnen van chroom. Chroom wordt overigens beter opgenomen als je ook voldoende vitamine C binnenkrijgt.
Kies een eiwitrijk product als je honger hebt en dus geen product dat rijk is aan koolhydraten. Dit laatste zorgt voor een suikerpiek in je bloed en zoals je nu weet, daalt het daarna ook weer heel snel met als gevolgt: trek;
Een sterke drang naar zout voedsel zoals chips kan duiden op een tekort aan mineralen en spoorelementen. Als je regelmatig vis, groenten en noten op het menu zet dan is de kans groot dat de sterke behoefte aan ongezonde zoute snacks geleidelijk afneemt.
Heb jij regelmatig een onweerstaanbare trek in een ongezonde, vette hap? Hoe meer vetcellen je in je lichaam hebt, hoe groter de behoefte aan vet. Maar drang naar fastfood kan er ook op wijzen dat je lichaam te weinig gezonde vetten binnenkrijgt. Eet minimaal één keer in de week een portie vette vis en bereid je maaltijden met olijfolie, roomboter of kokosolie. Ook noten en avocado zijn gezonde vetten.

Heb je meer handvatten nodig? Of wil je graag wat kilo’s kwijt onder mijn begeleiding? Maak snel een afspraak voor een gratis kennismaking.