Werkt je schildklier te traag?

Soms lukt het afvallen niet; het kan zijn dat je schildklier dan te traag werkt. Wat kan daarvan oorzaak zijn?

Uitgeputte bijnieren
Het kan zijn dat je uitgeputte bijnieren hebt. Dit ontstaat door veel en langdurige stress. Langdurige stress zorgt ervoor dat er continu het stresshormoon cortisol wordt aangemaakt door de bijnieren. In het begin merk je dat je heftige behoefte hebt aan suiker, koffie, chocola. Je concentratie wordt minder, je voelt je angstig en je slaapt slechter. Later worden de klachten heftiger; dan kan ook de werking van de schildklier eronder lijden.

Crashdiëten & te weinig eten
Het kan ook komen doordat je te weinig eet of doordat je een crashdieet volgt. Hierdoor gaat je lichaam namelijk op de spaarstand. Er wordt zuiniger omgegaan met de voedingsstoffen dus de verbranding gaat omlaag.

Te veel snelle koolhydraten
Door het eten van veel snelle koolhydraten (suikers!) kun je insulineresistentie krijgen, ook dit werkt schildklierproblemen in de hand.

Overbelasting van de lever
Je lever is het orgaan dat het niet actieve hormoon T4 naar het actieve T3 omzet (dit zijn de schildklierhormonen). Een overbelaste lever kan deze zijn functies minder goed uitvoeren en dan kan er minder werkzaam schildklierhormoon worden aangemaakt. Er zijn veel oorzaken die voor overbelasting van de lever kunnen zorgen; snelle koolhydraten, slechte vetten en ontregeling van je bloedsuikerspiegel zijn er een aantal.

Ook kan medicatie de stofwisseling van de lever vertragen: bètablokkers, antibiotica, pijnstillers, maagzuurremmers en cholesterolremmers.

Tekort aan jodium
Uit jodium worden de schildklierhormonen gevormd. Bij een tekort kan er niet voldoende schildklierhormoon geproduceerd worden. Aan bakkerszout is jodium toegevoegd, maar als je weinig brood eet moet je vooralternatieven zorgen: vis (vooral zeewolf) en zeegroentes zoals zeekraal (op de foto bij dit blog) en zeewier zijn hele goede bronnen van jodium.

Kun je zelf iets doen aan een traag werkende schildklier?

Je ziet dat je best veel invloed hebt op je gezondheid. Een gezonde leefstijl is onmisbaar voor een goede werking van je lichaam en je hormoonstelsel; dus voldoende rust, voldoende lichaamsbeweging, niet te veel stress en uiteraard gezonde voeding.

Om uitputting van je bijnieren te voorkomen is het belangrijk om stress zoveel mogelijk te voorkomen. Bedenk wat voor jouw werkt; dat kan sporten zijn of mediteren of een boek lezen.

De grondstoffen voor de meeste hormonen zijn eiwitten, cholesterol en omega 3 en omega 6 vetzuren. Deze stoffen moet je binnen krijgen via je voeding. Vette vis, eieren, noten en olijfolie zijn goede bronnen van deze voedingsstoffen. Eet zo weinig mogelijk producten met (toegevoegde) suiker. Eet wat vaker: vis (vooral zeewolf), zeewier (nori), knoflook, peper, kokos(melk), kurkuma (koenjit/geelwortelpoeder) is ook bestanddeel van kerriepoeder, gemberwortel, cayennepeper en eiwitten.

Wil je gezonder eten of wil je afvallen? Ik help je daarbij. Maak snel een afspraak.
(Raadpleeg altijd je huisarts bij gezondheidsproblemen!)