Vakantie: tijd om te ontspannen

Van 9-29 augustus a.s. is de praktijk gesloten; ik ga genieten van mijn vakantie. Ben jij al weggeweest of ga je nog? Ik vind het vooral fijn om even helemaal niets te hoeven plannen, gewoon alles op je gemak doen en maar kijken waar ik die dag zin in heb.

Natuurlijk is de vakantie de tijd om even bij te komen. Maar de vakantie is zo voorbij… Heb je een stressvolle baan? Of een druk bestaan met het combineren van werk en een gezin? Of ben je mantelzorger? Stress lijkt er bijna bij te horen. Maar zo gezond is het niet voor je!

Bij langdurige stress maakt je lijf veel cortisol aan en een aanhoudend hoge cortisolspiegel is ongezond. Je voelt je opgejaagd, kan slaapproblemen ontwikkelen, daardoor kun je nog meer stress krijgen en vaak lijdt het ook tot gewichtstoename. Dat zie je vooral aan vetafzetting op je buik.

Stress en gewicht

Aankomen door stress is niet alleen een gevolg van meer eten, maar ook van hormonale reacties onder invloed van cortisol: dit heeft een directe invloed op de hoeveelheid vet op je buik. In stresssituaties zet je lichaam spierweefsel om in glucose (suiker) om als energie te dienen om te vechten of vluchten. Alleen hoeven we door onze moderne stress niet meer weg te rennen of te vechten. De vrijgekomen energie wordt dan niet verbrand, maar omgezet in vet dat vervolgens op je buik wordt opgeslagen.

Cortisol en insuline

Deze twee hormonen werken nauw met elkaar samen. Als er veel cortisol in het lichaam is dan wordt er door de alvleesklier ook meer insuline aangemaakt. Zolang er insuline in het bloed is dan wordt er geen vet verbrand. Insuline is namelijk het signaal dat er nog voldoende suiker is voor energie en het dus niet nodig is om vet te verbranden.

Nog meer gevolgen van stress

Naast spanningsklachten zoals hoofdpijn, nekklachten, vermoeidheid, concentratieproblemen, slecht slapen enz. heeft stress op de langere duur ernstige gevolgen voor de gezondheid. Het is prima als je bloeddruk, hartslag etc. kortdurende verhoogd zijn maar op de langere duur kan dit leiden tot hart- en vaataandoeningen. Door de onderdrukking van je immuunsysteem word je vatbaarder voor ziektes. Depressie en burn-out komen ook steeds vaker voor.

Rust en ontspanning

Gelukkig kun je er wel iets aan doen. Het is erg belangrijk om regelmatig een moment van ontspanning in te bouwen. Zelfs als er iets in je leven speelt dat je veel stress oplevert en dat je niet zomaar kunt veranderen kun je dit doen.
Je kunt er namelijk bewust voor kiezen om er een paar keer per dag een kwartier even niet aan te denken. Gebruik deze tijd om een wandeling te maken of een andere vorm van lichte inspanning te doen. Door te bewegen geef je je lichaam waar de stresshormonen eigenlijk voor bedoeld zijn: actie. De vrijgekomen suiker wordt verbrand in plaats van opgeslagen als vet en je hersenen krijgen het signaal dat de stresssituatie voorbij is, want er is bewogen!

Tips en adviezen

  • Voor voldoende rust en ontspanning is het dus enerzijds nodig om stress zoveel mogelijk te vermijden en anderzijds bewust momenten van ontspanning in te bouwen.
  • Vermijd stressoren zoveel mogelijk. Dat klinkt makkelijk natuurlijk maar zorg voor een rustige omgeving en ga stressvolle factoren of stressvolle personen zo veel als kan uit de weg. En je mag ook ‘nee’ zeggen.
  • Verander de situatie zoveel als dat kan. Ga op zoek naar hulp of een oplossing. Accepteer wat je niet kunt veranderen; niet alles kun je controleren. En je hoeft nou eenmaal niet perfect te zijn!
  • Zorg voor ontspanning en plezier in je dagelijkse leven. Bouw zo vaak mogelijk een moment in om te wandelen of te tuinieren of even iets drinken met een vriend(in). Neem een massage of kijk naar een grappige film.
  • Streef naar een gezonde levensstijl door meer te bewegen.
Eet gezond, koolhydraatarm en eiwitrijk. Vermijd te veel cafeïne, chocolade en alcohol en zorg voor voldoende slaap. Je zult merken dat je je stukken beter voelt!

En heb je hulp nodig om aan een gezonde leefstijl te beginnen? Maandag 30 augustus ben ik er weer voor je! Stuur me alvast een mail, dan plannen we een afspraak in voor een gratis kennismakingsgesprek.