Waarom is gedragsverandering zo lastig?

gedragsverandering

Gedrag veranderen is moeilijk. Dat wist je waarschijnlijk al. Wil je zo graag afvallen maar lukt het je steeds maar niet? Zelfs als je heel gemotiveerd begint aan verandering, dan nog blijkt het soms lastig om vol te houden. Hoe komt dat nou?

Kun je gedragsverandering makkelijker maken?

Zeker wel. Het ligt er aan waar je je mee identificeert! Als jij steeds tegen jezelf zegt: ‘Ik ben te dik’ of ‘Het lukt me nooit om af te vallen’ dan kan dit je gedrag flink ondermijnen. Blijf dus focussen op je nieuwe identiteit! Dus ga nieuwe dingen over jezelf geloven. Wie wil je worden i.p.v. wat wil je bereiken!

Stel niet als doel: ‘ik wil afvallen’ of ‘ik wil meer gaan bewegen’, maar ‘ik wil voor Kerst 5 kilo afgevallen zijn.’ Zie je het verschil? De tweede is veel duidelijker en ook tijdsgebonden, terwijl de eerste veel algemener is.

Heb je alles al geprobeerd om af te vallen zonder blijvend en noem je jezelf een ‘eeuwige diëter?’. Dit is waar het dus mis gaat. Zolang je dat gelooft over jezelf, vertoon je het gedrag dat daar bij hoort en krijg je ook de bijbehorende resultaten. Misschien denk je inmiddels in termen als ‘ik kan niet’ en ‘ik mag niet’ of ‘ik hou het toch niet vol’, enzovoort. Als je ervoor kiest om iemand te zijn die verantwoorde keuzes maakt dan wordt het meteen minder beladen!

Afvallen door kleine stappen te zetten

Kies er vanaf nu voor om elke avondmaaltijd gezonder te eten. Door bijvoorbeeld veel verse groenten te gaan eten. Of bijvoorbeeld zelf koken i.p.v. een pizza in de oven schuiven. Kijk waar het in jouw week spaak loopt en maak een plan voor jezelf. Ga voorbereid de deur uit door een verantwoord tussendoortje mee te nemen. Eet regelmatig zodat je niet ineens heel veel honger hebt en een minder handige keuze maakt. Kook grotere porties en vries wat in. Drink meer water i.p.v. frisdranken.

En kom je er zelf niet uit? Ik kijk graag met je mee; maak een afspraak om te zien wat de mogelijkheden zijn.