OptimaalGewicht - 06-51720598

Wat is koolhydraatarm eten eigenlijk?

Koolhydraten zijn één van de drie stoffen in je voeding die energie leveren: en wel 4 kcal per gram. Vetten leveren 9 kcal per gram en eiwitten 4 kcal per gram.

Vetten zijn bouwstof voor bijvoorbeeld je celwanden en hormonen en worden gebruikt als brandstof als er niet genoeg koolhydraten voorhanden zijn.

Eiwitten zijn de bouwstoffen voor al je lichaamscellen, van je huid tot aan je spieren, maar ook voor hormonen en organen.

Koolhydraten zijn alleen brandstof voor je lijf. Je vindt deze met name in plantaardige producten zoals fruit, knollen en granen.

Koolhydraatarm eten betekent dat je minder koolhydraten gaat eten. En dan met name de snelle koolhydraten (dus die rijk zijn aan suiker). Je vermijdt snoep, frisdrank (én vruchtensappen), koek en gebak, maar ook brood, pasta en crackers.

Vroeger at iedereen toch gewoon brood?

Ja, maar granen, knollen, brood en pasta eten is pas ontstaan tijdens de landbouwrevolutie zo’n 10.000 jaar geleden. Daarvoor waren de mensen jagers/verzamelaars.

Dit ging lange tijd goed maar overgewicht en andere welvaartsziekten zijn problemen die zich de laatste 50-60 jaar steeds meer voordoen. Onze eetgewoonten zijn in deze periode namelijk drastisch veranderd omdat er steeds meer bewerkte producten te verkrijgen waren zoals snacks, snoep, frisdrank en chips. Maar ons DNA is in de afgelopen 160.000 jaar nauwelijks aangepast. Genetisch gezien zijn we dus nog oermensen. Deze mensen waren lichamelijk actief, reisden hun voedsel achterna en uiteraard waren er geen bewerkte producten zoals snoep, koek, brood of pasta. Ze verzamelden onbewerkte voedingsmiddelen uit de natuur als groente, fruit, noten en zaden en leefden verder van de jacht. Hierdoor aten zij puur en koolhydraatarm.

De combinatie van minder fysieke arbeid en meer koolhydraatrijke, bewerkte voedingsmiddelen zorgt voor veel problemen en aandoeningen. Want koolhydraten hebben als enige functie brandstof! Dus als dit niet wordt verbrand, moet het lichaam het opslaan als vet. In tijden van schaarste was dat handig, maar nu dus niet meer…

Maar dat is nog niet alles

Behalve het stimuleren van vetopslag in je lijf, heeft het eten van te veel koolhydraten nog een nadelig effect: het ontwikkelen van diabetes type 2. Als je de hele dag door koolhydraatrijke voeding eet, stijgt je bloedsuikerspiegel de hele dag (maar daalt daarna ook weer heel snel). Je hebt dan steeds weer trek (in nieuwe koolhydraten). Zo hou je het eigenlijk in stand. En je systeem kan ontregeld raken, waardoor je overgewicht krijgt, insulineresistentie ontwikkelt of zelfs diabetes type 2 krijgt.

Er is natuurlijk niet alleen slecht nieuws! Volgende week lees je hoe je hier verandering in aan kunt brengen. Wil je direct beginnen met een koolhydraatarme lifestyle en wil je ook wat gewicht kwijt? Maak dan snel een afspraak.