Wat kun je zelf doen tegen stress?

We weten inmiddels hoe slecht stress voor je is; het is ook nog eens slecht voor je immuunsysteem! En dat willen we in deze tijd nou juist voorkomen.

Het is een vreemde en onzekere tijd. De lock down duurt langer en langer. Zelf mis ik de gewone dingen zo; even koffie drinken op een terras, lekker naar de kapper, gezellig afspreken met vrienden. Dat leek allemaal zo vanzelfsprekend, maar dat is het inmiddels al lang niet meer. Ook ik moet moeite doen om mijn ritme te vinden, om positief te blijven, om regelmatig te bewegen en gezond te eten. De verdrietige verhalen grijpen me aan, ik schiet regelmatig vol bij alles wat je om je heen hoort. Ook ik maak me zorgen om mijn kwetsbare vader, die ik bijna niet zie nu.

Ik heb het dus ook niet over kortdurende stress, omdat je bijvoorbeeld een deadline moet halen maar over langdurige stress, zoals we nu ervaren. Bij stress wordt het hormoon cortisol meer uitgescheiden in je lichaam. In de oertijd was dit bijzonder nuttig, als je gewond raakte tijdens het vechten of vluchten dan ging cortisol de ontsteking tegen. Het acute gevaar overleven heeft namelijk prioriteit en krijgt daarom voorrang op het genezingsproces. Cortisol is dus ontstekingsremmend.

Maar als de stress heel lang duurt dan blijft je lichaam als het ware in de vecht- of vluchtmodus staan en onderdrukt cortisol de langdurige werking van je immuunsysteem. Er is dan geen tijd voor rust en herstel. Neem stress dus serieus en probeer als je stress hebt zo veel mogelijk ontspanning in te bouwen in je dagelijkse leven. Meditatie en wandelen zijn goede manieren om tot rust te komen. Ook ademhalingsoefeningen zijn erg effectief, door diep ademhalen activeert het parasympathisch systeem. Het parasympatisch systeem is het deel van je zenuwstelsel dat ervoor zorgt dat je tot rust komt.

Emoties en gedachten

Maar ook negatieve emoties en gedachten zijn van invloed op je immuunsysteem. Ze kunnen biochemische veranderingen in je hersenen teweegbrengen. Dit betekent dat er letterlijk een fysieke verandering in je lichaam kan plaatsvinden onder invloed van je emoties. Wanneer je negatieve gedachten of emoties hebt, dan verlaagt het gehalte van het stofje IgA (immunoglobuline A) in je lichaam. IgA speelt een belangrijke rol bij het afweren van virussen en bacteriën. Het goede nieuws is dat dit andersom ook werkt. Door slechts vijf minuten per dag bewust positieve gedachtes te ervaren verhoogt het IgA gehalte en dit effect houdt urenlang aan. En er is altijd wel iets om blij of dankbaar voor te zijn, toch? Ik ga het in ieder geval uitproberen! (bijvoorbeeld elke dag 3 dingen opschrijven die leuk waren of goed gingen of waar je dankbaar voor bent)

En ik weet dat er mensen in situaties belanden die serieus bedreigend en onzeker zijn. Daarbij vergeleken is het missen van de kapper natuurlijk niets. Ik hoop dat jij en je omgeving gezond mogen blijven! We komen hier doorheen. Zorg goed voor jezelf.